Ispratismo kolegu u penziju
U petak ispratismo
kolegu u penziju. Svi su srećni, a i on je srećan. Zbog čega? Što je napunio
šezdeset i pet? Nije baš za sreću. Lažu svi oni koji kažu kad dođe vreme za
penziju: „Jedva čekam, dovde mi je došlo.“ Šta jedva čekaš? Da se ugasi jedan
život i otvori novi pun neizvesnosti, upitnog kvaliteta i dužine trajanja? U
pravu je moja drugarica iz Esena kad kaže da čovek treba da radi dok je živ –
rad te jedino čini živim. Da, pod uslovom da rad sa kojim se sticala penzija
nije bio kuluk, mučenje, isisavanje životne snage, već zadovoljstvo koje
ispunjava. Mnogo je više onih koje je takav rad razorio, pretvorio ih u senku.
Ne znaš šta je tužnije sresti: izborane žene, oteklih nogu, nadutih zglobova,
iskrivljenih prstiju od ukrštenih muka iscrpljivanja na poslu i robovanja u
sopstvenoj kući, ili prevremeno oćelavele i osedele muškarce, uvećane nosine,
zarasle u veđe i dlake iz nosa i ušiju, pogrbljene, tanušnih, staračkih nožica.
Rad ih nije ispunjavao, zapravo retki su koje jeste, ujedno i srećnici. Većina
je radila samo da bi imali od čega da živi, očajni da prehrane porodicu, ispune
očekivanja roditelja, društva, iscrpljivali se do beskraja na poslu, radili
prekovremeno i bez plaćanja, trpeli uvrede, bivali ponižavani, a onda bi
dolazili kući i istresali se na ukućanima, prebijali ženu, decu, ili, čim
ručaju bežali od kuće, da sa društvom zaliju beznađe rakijom i zaborave sebe.
Nije ni čudo što je većina njih u toku svog radnog veka zabušavala na poslu,
„hvatala krivine“, pa i potkradala svoje poslodavce. Zar ne misliš da bi oni (i
muškarci ubijeni u pojam, i žene robovi), svi do jednog više voleli da ima je
bogata tetka ostavila u nasleđe dovoljno da mogu da šetkaju po belom svetu,
posećuju galerije, idu na koncerte, uživaju u prirodi, na planini, jezeru,
moru, pecaju u brzacima, ili da se prosto zavale u hladovinu ispod krošnje,
pletu venčiće, gledaju u plavo nebo i u belini oblaka prepoznaju svoje želje?
Šta mi bi? Zar nisam
došao na veselje? Kolega nam ide u zasluženu penziju, a ja udario u mrak! Bi mi
to što malo koga od došlih na ispraćaj prepoznadoh „iz prve“. Dvadeset i pet
godina je prošlo kako ih nisam video, još od kako sam prešao sa poslom u Beograd.
Izmenila im se lica, odebljali su, otromboljili se, neki se osušili ko grane,
oni koji su bili ispičuture, zaokruglili se, otekli, nadule im se trbušne ko
bure da su progutali; neki bledi kao pred smrt, neki crveni, gomila ćelavih, a
svi sedi, izmenjene im fizionomije, godine izdubile bore… Jedino se žene nekako
drže, ne znam kako i zbog čega. Verovatno je šminka u pitanju, ofarbana kosa,
haljine drečavih boja, nakit, a pre svega osmeh na licu (ili je to što sam
kratkovid a moja mašta nadopunjuje ostalo). Čudo jedno, one sve nasmejane,
razigrane, „mesto ih ne drži“, ne izlaze iz kola, a muškarci natmureni, cigaru
ne vade iz usta, vuku dim za dimom: čim im se jedna ugasi, pale drugu. Jedino
su veseli oni koje je već „uhvatilo“ piće. Saliću druge, grle, pričaju,
pričaju, ponavljaju ono što su ti već rekli, šire ruke i kao vesele se, kao
pevaju – srećom čaše ne lome.
Kao da u mozgu imam
onaj kompjuterski program koji pretapa slike glumaca iz starosti u mladost –
tuga da te uhvati. Bez mog svesnog učešća radi obrnuto: kopa po arhivi
pamćenja, vadi otuda slike od pre dvadeset pet godina došlih na ovaj ispraćaj
koje je upamtio i uparuje ih sa sadašnjim starinama. Da, da to je taj, to je
ta, olakšano uzdahnem kako koga pronađem u arhivi i njegovu sadašnju sliku
stopim sa onom iz mladosti. Radujem se iako im se dobrom delu imena više ne
sećam. Da je ime bilo slika a ne tekst upamtio bih ga. Slike se pamte, reči
zaboravljaju. Bi tu i razočarenja nakon uparivanja. Za one već otišle u penziju
nije mi bilo teško, njih sam lakše prepoznavao, jer poznato je da se ljudi u
poznim godinama balsamuju, po desetak godina ne menjaju lik iako stare, onda
skokovito propadnu za jedan stepenik pa se opet balsamuju. To uglavnom veži za
muškarce. Žene se menjaju i izobličuju jedva primetno, poznaš im godine tek po
sitnim useklinama kao ih je neko žiletom reckao, najpre oko očiju i uglova usana,
a onda im nemilosrdno nožem utiskivao brazgotine bora po licu; godine im pegave
telo, ruke, ispumpavaju grudi. Šminkama i brushalterima poprave donekle tu
štetu, malo se podgoje, salom isprave bore pa ti se, ako si stalno sa njima
čini da se ne menjaju; dok ih nešto naglo ne dokosuri i postanu izgledom neke
druge, nepoznate, žene koje jedino glas i oči odaju da su to upravo one, drage
koleginice, za koje sam nekad možda, u žaru mladosti, prvih svojih godina
zaposlenja bio i „zagrejan“. Mada, ruku na srce, nisu ni sada za bacanje –
barem ne ove koje su došle. Neke čak pokušavam da ne gledam, jer zazubice i sad
lako izazivaju – dvadeset i pet godina od kad ih nisam video, na njihovih
ondašnjih dvadeset i pet, plus popunjeno telo, plus mladalačka frizura, plus
vatra koja seva iz njih, blistav sjaj u očima, razigrane noge koje ne staju,
ždralova krila u rukama, kosovski ples takav da nijedna od današnjih devojaka
bolje da ne pomišlja sa njima da se nadmeće… brrr! Sve mi slike ispadoše mutne
koliko su mi ruke drhtale dok sam ih snimao.
Sad malo i o
ambijentu. Kafana na glasu, jedna od najpoznatijih u gradu. U njoj akustika
katastrofa. Kad svi zagraje, a zagraje – a ko ne bi posle toliko godina ne
viđanja – teorije nema ni onog do sebe da čuješ, a kamo li kolegu ili
koleginicu prekoputa. Samo klimaš glavom ko glupi avgust, kao, pratiš ga što
priča; klima i on kad ti odgovaraš na ono što misliš da te pitao, kao, i on
tebe čuje. Sve vreme sam držao otvorenu šaku čas iza jednog uha, čas iza
drugog, ne retko iza oba, ne bih li kako tako usmerio glas do svojih bubnih
opni, eliminisao graju i prepoznao izgovoreno. A tek kad je u zlo doba muzika
zasvirala – lepo, brate, ogluvesmo svi. Idem posle od kafane do kola, ne čujem
ništa, ni svoje korake, ni korake moje gospe koja korača pored mene (ah, da,
zaboravih da napomenem: i moja gospa je naša koleginica – njen sadašnji izgled
srećom nisam morao da uparujem sa slikom od pre dvadeset i pet – za zazubice
nisam siguran, jer kad je barabar sa onim zazubičastim zaigrala – nije bilo
razlike). Setih se naprasno svog profesora akustike sa fakulteta, Husnije
Kurtovića, kako nas je učio da se postiže koncertna akustika prostora. Ima
sigurno inženjera koje je vlasnik kafane mogao da uposli – ozvučili bi mu
kafanu i za dve dobre večere sa pićem. Ili bar našeg. takođe bivšeg kolegu. da
su zvali, Dejana Ljubisavljevića, dokazanog akustičara – on bi im sigurno to
uradio za džabe, iz čiste ljubavi prema gradu u kom se rodio i u kom je mlađan
momkovao.
Pre nego što odem na
počinak da iz sebe izvetrim sav u kožu zavučeni dim koga ni topla kupka iz
nozdrva nije mogla da istera, da iskažem još nešto što na ovom slavlju nisam
mogao da svarim. One ispičuture koje pomenuh na početku – nisam im brojao, ali
koliko su vina i viskija popili, konobari su sa tom količinom celo veče mogli
da poje svoje goste. Ono prokleto u našem čoveku: kad drugi plaća, odaberi ono
najskuplje – kad bi ga inače sam kušao. Da su to najskuplje jednom samo popili,
ajde de, ali da se bukvalno kupaš u skupoći, e to ne mogu ni na pijanstvo da im
odbijem. Jadan naš kolega koga u penziju ispratismo, koliki li je samo ceh za
ovu veče platio? Otišlo mu je garant bar polovina od tri plate koje mu za
odlazak u penziju sleduju povrh poslednje. No, svejedno, nisu mi se zgadili,
naprotiv, drago mi je bilo da sam ih sve video. Nazdravljao sam, uzvraćao
zdravicu, grlio se, tapšao ih po ramenu, muvao u rebra kako se muvaju najdraži,
pljeskao po trbušini, smejao se sa njima iako nismo imali pojma čemu. Jednom se
živi kako treba, makar i samo to veče kad se ispraća kolega u penziju. Sutra će
već ustati s glavoboljom. Oni već penzioneri, kukaće na bolove u kostima, na
gorušticu i glavobolju od prekomerno ispijenih čaša, oni mlađi koji imaju još
da služe robovlasnicima, jedva će čekati neki novi ispraćaj da se ponovo
provesele, napiju, najedu roštilja i bar do ponedeljka zaborave svoje
robovanje, a do ujutru kućevne muke: mašina za pranje im je dotrajala, bojler
procureo, i jednom i drugom detetu brak škripi, unučići samo bulje u telefone
ne mare za školu, da li na odmor i kako da ga plate... Ponavljaće se to sve dok
ne dođu i sami do penzije (pod uslovom da su u međuvremenu bili dobre kolege, a
oni ih, koji odlaze u penziju, pozovu na slavlje). Ako nemaju sreću da imaju
neki hobi, parče zemlje, košnice, lovačku pušku, štapove za pecanje, da su
članovi nekog kluba, planinarskog, filatelističkog, ugursuza, koji se često
sastaje, kao penzioneri će skapati od dosade, grišće sve oko sebe redom i
žaliti što više nisu robovi.
Kolegi koga
ispratismo u penziju svaka čast: časno je odradio svoje. Trudio se da bude
pravi domaćin. Nekoliko puta nas obilazio sa čašom da nam nazdravi i zahvali
što ćemo mu prepoloviti tri poslednje penzije, hvatao se u kolo i pokušavao da
parira ženskim furijama. Šteta samo što nije uhvatio instrument i sam zasvirao,
jer to sam očekivao, znajući kako nas je, uz prošvercovano pivo ili rakiju, u
kancelariji ispred sistem sale našeg računskog centra, na harmonici uveseljavao
kad se završi radno vreme. A mogao je i na gitari, jer ništa manje nije ni na
gitari virtuoz. Davno to beše kad ga primih na posao, a nisam ni znao da je
muzički nadaren. Briljantan um, samleo je ko od šale testove koji se daju
kandidatima. Pokazalo se po ko zna koji put da su umetnost i bistrina sestre
rođene. Želim mu još puno godina muziciranja. On je bar srećnik – umetnost
(bilo koja) je i rad i uživanje. Carstvo čula i blagodet uma. Srećno
muziciranje, druže moj, i dobrodošao u klub!
KRAJ
© 2023 Branimir Perić
Tekst može biti
preuzet i objavljen u delovim ili celini i to isključivo uz poštovanje sledećih
uslova: (1) uz navođenje punog imena i prezimena autora i postavljanje linka sa
početne stranice ovog sajta, (2) bez izmena preuzetog teksta i (3) pod uslovom
da se preuzimanje i objavljivanje ne vrši u komercijalne svrhe. Preuzimanje,
kopiranje i objavljivanje ovog teksta suprotno navedenim uslovima predstavlja
kršenje autorskih prava.
No comments:
Post a Comment
Ako nemate nalog na Blogger-u (tj. na Blogspot-u), molim vas unesite svoje ime i i-mejl (ako ga imate), da bih znao ko je komentar dao!